 |
Up
(1997) |
Už od albumu
New Adventures In Hi-Fi sa
začali v štúdiu objavovať
okrem stabilne R.E.M. aj
Petrovi spoluhráči z jeho
bočného projektu, skupiny
Tuatara, to jest: bubeník
Berrett Martin (považovaný
za najvážnejšieho kandidáta
na Billov post, kebyže majú
Michael, Peter a Mike niečo
takého v úmysle) a gitarista
Scott McCaughey zo skupiny
Minus 5 a Young Fresh
Fellows. Postupne sa na
prípravách k albumu začal
zúčastňovať aj tretí
prizvaný hosť, a to bývalý
Beckov bubeník Joey
Woronker, ktorý bol odvtedy
pravidelne vo “výpomocnej
zostave” k R.E.M. Od turne
roku 2003 nahradil Joeyho,
Bill Rieflin.
V marci presiakli zo štúdia
prvé informácie o rodiacom
sa albume a už z nich bolo
zrejmé, že zmena kurzu bude
razantnejšia, než by sa
vôbec mohlo očakávať.
Internetový časopis Addicted
To Noise spovedal počiatkom
mesiaca Petra Bucka a podľa
očakávania najviac vypichol
jeho výrok “u väčšiny
pesničiek nemôžete s istotou
tvrdiť, že sme to my.”
Výrazný vplyv na novom zvuku
albumu priznal –
predovšetkým čo sa týka
rytmiky, v ktorej sa
otvárali skutočne nové
možnosti – svojimi kolegami
z Tuatary. Tu potom viedla
cesta k experimentovaniu s
veľmi netypickými druhmi
perkusií.
Peter Buck: "Milujem
prácu v štúdiu, ale v
podstate do štúdia
prichádzam už so skoro
dokončenými skladbami. Mám
doma 8-stopový digitál, a
tak sa snažím už základ tých
pesničiek mať nahratý tak,
ako to bude a v štúdiu už
pridávame iba ďalšie stopy.
Pridáme gitary, pridáme
sláky a je to v podstate iba
dorábka toho, čo som už
nahral". V skutočnosti sme
klavírne harmónie a partie
nahrávali tak, že
pripomínali trochu
kompozíciu 60-tych rokov.
Beach Boys a ďalšie kapely
nám asi zneli v ušiach (a
dušiach), ale hlavne to nie
je žiadna imitáca, skôr je
to akási pocta tým kapelám.
Mike Mills: "Myslím,
že každý, kto už raz
nahrával nejaký album mi dá
za pravdu. Album trvá presne
toľko, koľko si poviete, že
bude trvať, ale pridajte
ešte k tomu 2 týždne. Je to
presne tak, ako to funguje.
Zvlášť v kapelách, kde sú
hudobníci ako ja, ktorí
stále niečo vymýšľajú a
vŕtajú do niečoho. Ale ja si
myslím, že pracovať pod
nejakým tlakom ťa inšpiruje.
Aj Michael tak rád pracuje.
01.Airportman
02.Lotus
"Uprostred nahrávania som
prišiel za Michaelom a
priniesol som mu ďalších 5
skladieb, ktoré som spravil
doma a hovorím mu: "Vyberme
niečo z týchto”. Počúvali
sme to a nakoniec sme
vybrali Lotus, ktorý je
jednou z tých piatich
skladieb. Je iná ako tie
ostatné a je to jediná
skladba, ktorú sme nahrávali
tak, ako nahravajú rockové
kapely. To znamená, že
bicie, basa, gitara a
klávesy. A zároveň je to
jediná skladba, ktorú sme
nahrali z inšpirácie z toho,
čo sme zažili na dovolenke.
Každý deň sme sa prechádzali
popri takom obchode s
rybacími potrebami a potom,
keď sme si to prezerali na
fotkách, zistili sme, že:
"Aha, o tom je celá táto
pesnička!".
03.Suspicion
Peter Buck: "Je to
taká skladba, ktorá ma ducha
60-tych rokov, Roy Orbison a
všetko podobné, čo tam
bolo".
04.Hope
05.At My Most Beautiful
06.The Apologist
07.Sad Professor
08.You’re In The Air
"Pôvodne sa na albume mala
nachádzať pesnička s názvom
Bombay a malo sa v nej
spievať o tom, že prečo je
Bombay tak ďaleko a podobne.
Bola to taká detská alebo
detinská pesnička.
Michaelovi sa táto pesnička
strašne nepáčila, my sme ho
však presviedčali, že je to
tam a je to skutočne dobré.
On však na poslednú chvíľu
prerobil celý text a ja
myslím, že je to oveľa
lepšie, ako tá pôvodná
verzia." spomína Peter.
09.Walk Unafraid
10.Why Not Smile
11.Daysleeper
12.Diminished
Mike Mills: "Mám rád túto
pesničku, nielen kvôli tomu,
že sa v nej rozpráva jeden
krásny, ľudský príbeh, ale
aj preto, že v aranžmá sme
použili synťákový zvuk,
ktorý je zvláštny, podmanivý
a všetko ostatné sa mu
podmaňuje.
13.I’m Not Over You
Peter Buck: "Je to pesnička,
ktorá zaujímavo vznikla. Je
kratučká. Ja som ju spravil,
urobili sme na to taký
sambový rytmus a Michael
napísal slová. Na druhý deň
sme prišli do štúdia a
Michael, ktorý si zobral
papier s akordami, prišiel a
hovorí: "Stratil som ho.
Neviem ich nájsť". A tak sme
začali nahrávať a úplne iné
akordy sa tam začali
objavovať, úplne iné veci. Z
toho pôvodného zostala iba
tá melódia. Nemôžem povedať,
že by sa mi to nepáčilo. Som
s tým veľmi spokojný. Aj
táto nová verzia má svoju
špecifickú atmosféru".
14.Parakeet
Mike Mills: "Je to pesnička,
jedna z tých dvoch alebo
troch, kde Michael rozpráva
jeden krásny ľudský príbeh.
Je to pesnička, ktorá
vznikla (ako väčšina mojich
skladieb) na klavíri, ale
skôr, ako sa dostane do
refrénu (tá optimistická
časť) pribudne tam niekoľko
psychadelických pasáží,
ktoré sú také do rôznych
nálad. Nuž myslím, že to
bude dobrá pesnička na
sluchátka večer".
15.Falls To Climb
Odchod Billa Berryho:
Prvá polovica roku 1997 bola
v dejinách R.E.M. jedným z
najviac bezvýrazných období
vôbec. Členovia skupiny
využívali voľný čas
vytvorený vypustením
akýchkoľvek koncertných
turné až do roku 1999 a
nebyť vystúpenia R.E.M. na
koncerte Tibetian Freedom
Concert (8.jula 1997),
nebolo by sa skoro o čom
baviť.
Predtým, než Bill oznámil
Michaelovi, že končí, tak
celá štvorica strávila
krásne prázdniny (1997) na
Havaji. Michael si myslí, že
Billove úvahy o odchode v
ňom kryštalizovali dobrého
pol roka a dozreli počas
prípravných prác na albume
Up. Keď mu však ohlásil
odchod, skupina už mala
pripravené materiály na 40
skladieb. Peter Buck po
doznení prvej vlny hystérie
okolo odchodu Berryho
povedal, že podiel bubeníka
a “tajnej zbrane skupiny”
(ako Berryho tituloval
producent raných R.E.M.
Mitch Eeaster) na posledných
dvoch albumoch sa limitne
blížil k nule. Bill ďalej
dodáva: “Vo štvrtom ročníku
som sa na škole pripojil k
prvej skupine a od tej doby
stále v niečom hrám. Bolo to
skvelé, občas dosť divoké,
ale som pripravený odísť.”
Mike Mills zasa hovorí:
“Nebolo to jednoduché,
pretože s odchodom Billa
boli všetky doterajšie
prístupy zničené. Ale na
druhú stranu sme tak získali
možnosť robiť presne to, čo
sme chceli.”
Berry a Buck kedysi uzavreli
pomyselnú “silvestrovskú
dohodu”, podľa ktorej na
nový rok 2000 odohrajú
posledný koncert R.E.M. a
skupinu rozpustia. V
nastalej situácii sa im bude
litera podobného paktu
naplňovať veľmi ťažko.
Tento album spracoval Up