 |
Lifes Rich Pageant
(júl
1986) |
Peter
Buck: „V roku 1985, keď
sme boli na cestách už viac
ako päť rokov, bola situácia
v kapele dosť napätá. Všetci
sme mali po krk spávania v
lacných hoteloch,
neprestajného pobytu mimo
domova a vzájomnej
prítomnosti... Začali sme
uvažovať o tom, že to celé
zabalíme.“ Situáciu mal
zachrániť nový producent,
ktorým sa stal Don Gehman.
Očakávalo sa od neho, že
prinesie oživenie a
prinavráti kapele energiu,
ktorá medzičasom akosi
vyprchala.
Nahrávanie štvrtého albumu
sa začalo v apríli 1986 a
trvalo čosi viac ako tri
týždne. Po celý ten čas
spávala skupina aj s
producentom Gehmanom na
golfovom ihrisku, v ubytovni
pri jazere.
Don Gehman, 1994: „
Nešlo mi ani tak o perfektnú
hudbu, skôr som sa snažil
pretlačiť Michaelov hlas
viac do popredia a zjasniť
ho. Musel som to však
spraviť tak, aby som neubral
nič z mysterióznosti a
tajuplnosti, na ktorej si
tak veľmi zakladali.“
Kvôli nedostatku nových
skladieb sa opäť siahlo k
starším veciam, ktoré
napokon tvorili takmer
polovicu albumu (Hyena,
Underneath The Bunker, I
Believe, What If We Give It
Away? a Just A Touch).
Napriek tomu, že kapela bola
s platňou veľmi spokojná,
spoločnosť MCA Records
(distribuovala nahrávky
vydavateľstva IRS) neurobila
albumu vlastne žiadne
promotion. Peter Buck:
„Pamätám si, ako mi vedúci
oddelenia promotion MCA
povedal, že náš nový album
nebudú propagovať, pretože
vraj na ňom nie sú žiadne
hity.“ Sklamanie z takéhoto
postupu MCA však vynahradila
relatívne dobrá predajnosť a
21 miesto v americkej
hitparáde albumov.
Poradie piesní na obale
nekorešponduje s poradím na
platni, pretože na poslednú
chvíľu boli pridané piesne
Underneath The Bunker a
Superman, a obálka sa
schválne už neprerábala.
Akoby to nestačilo, v názve
albumu chýba apostrof v
slove Lifes (je možné, že
nechtiac, ale pri R.E.M. si
takými vecami človek nemôže
byť istý).
1. Begin The Begin
2. These Days
3. Fall On Me
Na unplugged koncerte v roku
1991 sa Michael Stipe nechal
počuť, že je to jeho
najobľúbenejšia skladba
R.E.M. Pri písaní textu sa
možno inšpiroval starobylými
Galmi, ktorí sa báli, že im
obloha jedného dňa padne na
hlavu, alebo i Galileovými
pokusmi s gravitáciou.
Michael Stipe a Mike Mills
svorne tvrdia, že pieseň je
v skutočnosti o kyslých
dažďoch...
4. Cuyahoga
Pieseň je výzvou k
politickej i ekologickej
obnove Ameriky. Nesie meno
rieky v štáte Ohio, ktorá je
vraj tak znečistená, že z
času na čas ju zachvátia
plamene.
5. Hyena
6. Underneath The Bunker
Podľa Petra Bucka jedného
dňa, ešte počas nahrávania
Fables Of The
Reconstruction, im to v
štúdiu vôbec nešlo a museli
si dať prestávku: „Išli sme
do jednej gréckej
reštaurácie a opili sme sa.
Niečo takéto tam práve
hrali. Keď sme sa vrátili do
štúdia, proste sme nahrali,
čo sme tam počuli.“
7. The Flowers Of
Guatemala
Podobne ako Green Grow The
Rushes a Hyena, aj táto
pieseň je o americkej
intervencií v Strednej
Amerike. Hudobne mnohým
pripomína štýl Velvet
Underground.
8. I Believe
Prerobená verzia staršej
piesne When I Was Young,
ktorá sa napokon nedostala
na Fables Of The
Reconstruction, pre ktorý
bola nahratá (rozhodnutie
nezaradiť ju padlo asi
príliš neskoro na to, aby
bol jej názov odstránený z
bukletu Fables).
9. What If We Give It
Away?
Ďalšia z početných vykopávok
na Lifes Rich Pageant.
Vznikla koncom roka 1980 pod
názvom Get On Their Way a v
roku 1981 patrila do
koncertného repertoáru
R.E.M..
10. Just A Touch
Je najstaršia zo všetkých
piesní na albume – hrali ju
už na svojom prvom koncerte
v St. Mary's Episcopal
Church 5. apríla 1980 (!).
11. Swan Swan H
Peter Buck ju označil za
pokus o napodobnenie írskej
hudby. Slová prebral Michael
z knihy chválospevov otrokov
oslobodených po skončení
občianskej vojny v USA.
12. Superman
Jedinú cover verziu na
albume prebrali od texaskej
skupiny 60. rokov The
Clique. Pieseň objavil Peter
Buck ešte keď pracoval v
obchode s hudobninami. V
roku 1980 ju dal Mikovi
Millsovi a obaja si ju veľmi
obľúbili. Po šiestich rokoch
sa ju odhodlali nielen
nahrať, ale dokonca i vydať
na albume. Napokon sa stala
i singlom a mala úspech.
Nikdy pred tým R.E.M. na
riadny štúdiový album
nezaradili cover verziu, a
spravili to ešte raz – v
roku 1987, keď sa na albume
Document objavila skladba
Strange od kapely Wire.