|
Fables Of The
Reconstruction
(jún
1985) |
Po vzájomnej
dohode ukončilo R.E.M.
spoluprácu s producentmi
Easterom a Dixonom. Mitch
Easter vyhlásil, že dosiahol
s kapelou všetko, čo si
predsavzal po vydaní prvého
singla, a že R.E.M.
potrebuje po dvoch albumoch
jednoducho zmenu. Okrem toho
bol dosť zaneprázdnený
koncertovaním vlastnej
kapely Let’s Active (v roku
1983 bola stabilnou
predkapelou R.E.M.). Na
návrh Petra Bucka sa
producentom tretieho albumu
stal Joe Boyd. V marci 1985
preto celá kapela odletela
do Londýna, kde Boyd sídlil.
Prenajali si byt v časti
Mayfair, úctyhodne
vzdialenej od Livingston
Studios v Severnom Londýne,
kde sa nahrávalo.
Peter Buck, 1987: „Bolo mi
fakt mizerne. Vlastne
všetkým nám bolo mizerne a
vôbec sme sa k sebe
nesprávali ako priatelia. Ak
sme niekedy v živote boli
jeden z druhého naozaj
chorí, tak to bolo vtedy.
Práve sme skončili osem a
pol mesačné turné, skúšali
sme osem či deväť dní a
napísali asi pätnásť
pesničiek. Doma sme boli
nanajvýš týždeň a pól.
Prileteli sme do Londýna,
bola tam zima a snežilo.
Nemali sme dosť peňazí ani
na prenajatie auta, takže
sme museli chodiť metrom. To
by bolo ešte v poriadku, ale
najbližšia stanica metra
bola vzdialená vyše
kilometra a ja som v tom
snehu musel vláčiť svoju
gitaru. Celou cestou v metre
sme museli stáť a potom zase
kráčať vyše kilometra do
štúdia. Spával som nanajvýš
hodinu a stále som len
pil... Ten album všetku tú
mizériu perfektne odráža.
Ale mám ho rád a v určitom
slova zmysle je to náš
najsilnejší album.“
Po príchode do štúdia
vyškrtli deväť pripravených
pesničiek a napísali sedem
celkom nových. Neprestajne
sa však hádali, nemohli sa
dohodnúť na ich tempe ani
tónoch. Boli vystavení
veľkému tlaku a Michael
Stipe neskôr priznal, že bol
na pokraji nervového a
telesného zrútenia.
Joe Boyd, 1994: „Michaelove
texty boli zvláštne, akoby
porozstrihované a náhodne
zlepené späť. Príliš sa s
nimi nehral, a nechcel ich
mať ani na obale. Keď sme to
mixovali, neustále kričal:
„Hlas stiahni dole!“ To isté
aj gitary. Väčšina kapiel
ich chce čo najhlasnejšie, u
R.E.M. to bolo presne
naopak. Vkuse ma ktosi
bombardoval „Nedávaj ten
spev už hlasnejšie!
Nezosilňuj tú gitaru!“ Bolo
to pre mňa naozaj veľmi
ťažké.“
Väčšina kritikov označila
album za vyspelejší v
porovnaní s predchádzajúcimi
dvoma albumami, skupina si
ním však dlho nebola príliš
istá.
Joe Boyd: „Strašne ma
štvalo, že som nedokázal
urobiť lepšiu platňu.
Chýbala jej tá zvláštna
energia, ktorú mali dva
predchádzajúce albumy. Prvé
recenzie boli pozitívne a
album sa predával veľmi
dobre. Ale o rok na to
začala skupina o Fables
hovoriť ako o sklamaní. Dnes
je to už opäť inak.
Prichádza za mnou mnoho ľudí
a vravia mi: - Spočiatku som
nevedel, čo si mám myslieť,
ale dnes viem, že je to
jeden z ich najlepších
albumov. - Dokonca aj
Michael mi to povedal.“
1. Feeling Gravitys Pull
2. Maps And Legends
3. Driver 8
4. Life And How To Live
It
Slová k tejto piesni napísal
Michael inšpirovaný článkom
o schizofrenikovi, ktorý
býval v byte rozdelenom na
dve polovice, pričom každá z
nich bola kompletne vybavená
nábytkom. Dve časti bytu
teda odrážali rôzne stránky
jeho osobnosti. Keď zomrel,
našla sa uňho samizdatová
kniha Life - How To Live It
(Život – ako ho žiť).
5. Old Man Kensey
Kensey, asistent Reverenda
Howarda Finstera (tvorcu
obalu Reckoning), bol, jemne
povedané, veľmi zvláštny
človek. Známy bol
predovšetkým vďaka svojim
výstredným kúskom. Peter
Buck: „Musel byť šialený,
pretože unášal psy. Potom
zhrabol výkupné a všetko
prepil. A to bol jeden z
jeho lepších nápadov.“
Kenseyho je dokonca možné
vidieť na obale Reckoning, v
pozadí fotografie s
Reverendom Finsterom.
6. Can’t Get There From
Here
7. Green Grow The Rushes
Názov je prebratý z
rovnomennej škótskej
folkovej piesne (slová k nej
napísal Robert Burns).
Michael Stipe tvrdí, že ju
spievali americké jednotky v
Mexiku počas mexickej vojny
v roku 1846, a vyslúžili si
tak prezývku „gringo“. Iní
tvrdia, že Američania tam
spievali folkovú pieseň
„Green Grow The Laurels“ a
že „gringo“ je jednoducho po
španielsky „cudzinec“. Nech
už je to ako chce, podľa
Michaela Stipa je pieseň o
ťažkom postavení mexických
robotníkov v USA.
8. Kohoutek
Kohoutek je kométa, ktorú
objavil český astronóm Dr.
Luboš Kohoutek v roku 1973.
Keď sa v roku 1974
priblížila k Zemi, mnohí
ľudia sa obávali konca
sveta. Kométa však našu
planétu minula vo veľkej
vzdialenosti a vráti sa až
za 10 miliónov rokov.
Kohoutek tak v texte
symbolizuje čosi (lásku?),
čo sa nikdy nevráti.
9.Auctioneer (Another
Engine)
Text piesne napísal Michael
Stipe o tretej ráno vo
vlaku, keď sa vracal od
priateľky Caroline (neskôr
sa objavila vo videoklipoch
The One I Love a Pop Song
’89).
10. Good Advices
11. Wendell Gee