 |
Document
(september 1987) |
Koncom roku
1986 mala kapela pre film
Made In Heaven znovu nahrať
skladbu Romance (napísali ju
v roku 1981 a prvýkrát
nahrali pre Murmur, kam sa
napokon nedostala).
Producent Don Gehman však
práve nebol k dispozícií a
odporučil R.E.M. požiadať o
spoluprácu Scotta Litta, čo
sám neskôr označil za
najväčšiu chybu svojho
života. Hoci Romance nepatrí
k výnimočne vydareným kúskom
z tvorby R.E.M. (napriek
tomu v roku 1988 vyšla aj na
kompilačnom albume
Eponymous), skupina bola zo
spolupráce s Littom taká
nadšená, že ho požiadala o
koprodukciu nového albumu.
Ich spolupráca trvala až do
roku 1996.
Práce v štúdiu sa začali v
marci 1987 a ako neskôr
priznal Scott Litt, ich
veľkou ambíciou bolo
vytvoriť piesne, ktoré si
konečne nájdu svoje miesto v
rádiách. Prečo nie, veď na
to čakali už dosť dlho.
Pracovné názvy albumu boli
mnohé, napríklad „Mr. Evil
Breakfast“ alebo „Last Train
To Disneyland“ (Peter
Buck: „Pre mňa bola
Amerika v roku 1987 proste
Disneyworldom...“). Na
žiadnom inom albume R.E.M.
niet toľko piesní s
politickým podtextom a
konečný názov Document to
celkom vystihuje.
Michael Stipe v roku 1987 o
albume povedal: „Celé je to
o chaose. Zaujala ma
hypotéza, že v ňom jestvuje
poriadok, isté pravidlá.
Nejakým spôsobom som sa to
snažil preniesť do piesní.“
Časopisu Musician tiež
povedal: „Celý album je o
ohni. O ohni očisťujúcom, o
ohni, ktorý ničí všetko, čo
mu stojí v ceste. Je to
všadeprítomný element. Jeho
metaforické a symbolické
interpretácie sú nekonečné.“
Document bol prvým albumom
R.E.M. v americkej Top 20, a
zároveň prvým, ktorého sa
predalo viac ako milión
kusov. Ohlas médií bol
konečne taký, aký si kapela
už dávno zaslúžila.
Začiatkom roku 1988 sa
skupina objavila na titulnej
strane časopisu Rolling
Stone s jednoduchým, ale
veľavravným titulkom
„Najlepšia Rock’n’Rollová
kapela Ameriky“.
1. Finest Worksong
2. Welcome To The
Occupation
Folk-rocková balada o
amerických vojenských
intervenciách („Fire on the
hemisphere below“
pravdepodobne odkazuje na
Strednú Ameriku)
3. Exhuming McCarthy
Pieseň „venovaná“ senátorovi
Joeovi McCarthymu, ktorý bol
známy svojou
anti-komunistickou paranojou
a okrem seba ňou neslávne
preslávil i časť americkej
histórie. Je to kritika
Reaganovej administratívy,
kapitalizmu a celej
anti-komunistickej hystérie
v Amerike 80. rokov.
Skladbu otvára zvuk
písacieho stroja, za ktorým
sedel Michael píšuc v štúdiu
jeden zo svojich textov. V
skladbe odznieva aj úryvok z
nahrávky, kde bol McCarthy
verejne ponížený a
vypískaný.
4. Disturbance At The
Heron House
Michael Stipe: „Myslel som
si, že je to
najzreteľnejšia,
najpochopiteľnejšia pieseň,
akú som kedy napísal, ale
ani jeden človek, ani
jediný, neprišiel na to, o
čom to do pekla môže byť.“
5. Strange
Cover verzia skladby od
kapely Wire. Druhá a
posledná cover verzia na
štúdiových albumoch R.E.M.
6. It’s The End Of The
World As We Know It (And I
Feel Fine)
7. The One I Love
8. Fireplace
9. Lightnin’ Hopkins
10. King Of Birds
11. Oddfellows Local 151